• Tekstowa podstrona

      • Przedszkole Publiczne nr 2

        w Kamiennej Górze

         

         

        Innowacja pedagogiczna

        „ Adaptacja z robotyką w przedszkolu”

        Rok szkolny 2023/2024

         

         

         

         

         

         

         

         

        Temat innowacji : „ Adaptacja z robotyką w przedszkolu”

         

        Nazwa placówki : Przedszkole Publiczne nr 2 w Kamiennej Górze

         

        Autor innowacji : mgr Monika Baran

         

        Rodzaj innowacji : organizacyjno – metodyczna

         

        Termin realizacji : od września 2023r.  do czerwca 2024r.

         

        Programem zostaną objęte dzieci nowo przyjęte  do przedszkola na rok 2023/2024 w grupie I „ Radośni”

        Opis innowacji:

        Wstęp :

         

        Adaptacja człowieka to proces dostosowania się jednostki lub grupy do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym, polegający na przejęciu wartości i norm oraz wzorów zachowań obowiązujących w nowym środowisku. Adaptacja jest niczym innym jak przystosowaniem się dziecka do warunków przedszkolnej rzeczywistości. Problemy w zachowaniu dzieci w tym okresie są bardzo często spowodowane indywidualnymi trudnościami dzieci do samodzielnego przełamania oporu. Równie często jest to spowodowane rutynowym działaniem systemu przedszkolnego. Analizując potrzeby rozwojowe dzieci oraz dzisiejszą rzeczywistość przeładowaną nowoczesną technologią i cyfryzacją która towarzyszy dzieciom od najmłodszych lat będąc dla nich niezwykle atrakcyjną, uznałam, iż wprowadzanie elementów robotyki już od najmłodszej grupy będzie spełniać istotną rolę. Dzisiejszy świat jest światem robotyki i automatyki, informatyki i sztucznej inteligencji.

        Robotyka jest dziedziną, która zajmuje się projektowaniem, budową i programowaniem robotów. Zajęcia z robotyki rozwijają różne umiejętności, w tym kreatywność, logiczne myślenie, umiejętności matematyczne i informatyczne. Zainteresowanie tym światem zaczyna się już na bardzo wczesnym etapie. Wprowadzenie elementów robotyki do codziennych zajęć adaptacyjnych, muzycznych, ruchowych, edukacyjnych nie tylko wpłynie na atrakcyjność tych zajęć dla dzieci ale również skróci okres adaptacji dzieci w przedszkolu. Wplatanie elementów robotyki w zajęcia z najmłodszymi dziećmi będzie również wprowadzeniem i przygotowaniem dzieci do uczestniczenia w zajęciach z kodowaniem i programowaniem w starszych grupach przedszkolnych.

        Cele innowacji :

        • skrócenie okresu adaptacyjnego;
        • wzbudzenie zainteresowania zajęciami,
        • uatrakcyjnienie zajęć i zabaw;
        • zachęcanie dzieci do podejmowania działań sprzyjających integrowaniu się z grupą;
        • wdrażanie do skupienia uwagi;
        • stopniowe wprowadzanie dzieci do zajęć z zakresu robotyki i programowania;
        • nauka przez zabawę;
        • rozbudzanie ciekawości poznawczej;
        • rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych i manipulacyjnych.

        Metody i formy:

        Metody: podające, oglądowe – obserwacja i pokaz, słowne, aktywizujące, praktycznego działania

                   

                 Formy: grupowe, indywidualne

        Wykorzystywane środki i narzędzia multimedialne :

        • klocki lego Duplo
        • klocki lego Steam park
        • roboty edukacyjne
        • tablet
        • telewizor
        • laptop
        • magiczny dywan

        Sposoby realizacji zamierzonych celów :

        Zajęcia z wykorzystaniem elementów robotyki będą odbywać się przez cały rok szkolny niezależnie od bieżących tematów. Chodzi o wplatanie robotyki w codzienne zajęcia edukacyjne celem ich uatrakcyjnienia. Roboty będą używane do przyciągnięcia uwagi dzieci, uspokajania emocji, będą pomagały w wprowadzaniu nowych tematów, zabawach ruchowych, muzycznych, powitankach. Roboty wpłyną na większe zainteresowanie zajęciami, pobudzą do działania, pomogą skupić uwagę.  Klocki lego duplo uzupełnią zajęcia matematyczne, posłużą do segregacji kolorów, tworzenia zbiorów, określania kształtów itp.  Magiczny dywan będzie uzupełnieniem określonych zadań i co najmniej raz w miesiącu w zależności od możliwości będą prowadzone zajęcia i zabawy z jego udziałem. Wszystkie zajęcia uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego, są jej uzupełnieniem i rozszerzeniem.

        Przykładowe rodzaje zajęć :

        Zajęcia rozwijające sprawność fizyczną :

        - wykorzystanie robota do pokazania toru przeszkód,

        - wykorzystanie robota do pokazania określonego ćwiczenia, pozy ( obrót, do przodu, do tyłu, w bok, przesuwanie o określoną liczbę kroków),

        - wykorzystanie robota do zabaw naśladowczych, dzieci poruszają się jak określone zwierzątko,

        - wykorzystanie robota do zabaw ruchowych np., gdy robot jedzie, obraca się dzieci biegają, maszerują, a gdy robot przestaje dzieci stają nieruchomo,

        - wykorzystanie robota do zabaw z piłką np. robot wskazuje do kogo nauczyciel rzuci piłkę, gdy dziecko złapie robot dziękuje itp

        Zajęcia muzyczne :

        - wykorzystanie robota w codziennych powitankach np. robot podjeżdża do każdego dziecka w kole a wszyscy śpiewają jego imię,

        - wykorzystanie robota do nauki piosenek np. robot „ sprawdza” czy wszystkie dzieci śpiewają, „dziękuje” po zaśpiewaniu piosenki,

        - wykorzystanie robota do wystukiwania rytmów,

        - wykorzystanie robota do zabaw ruchowych przy muzyce np. robot wskazuje dziecko, które ma wejść do koła itp.

        Zajęcia edukacyjne :

        - wykorzystanie robota do nauki kolorów który „wskaże” podjedzie do wybranego koloru,

        - wykorzystanie robota do nauki figur np. robot jedzie po linii określonego kształtu,

        - wykorzystanie robota do wprowadzenia dzieci w nowy temat np. poznanie nowego zwierzęcia, pokazanie jak się porusza ( mors),

        - wykorzystanie klocków lego duplo do zajęć matematycznych, tworzenia zbiorów, określania kształtów, konstruowania określonych budowli,

        - wykorzystanie robota do nauki wierszyków, rymowanek np. robot obraca się gdy wszystkie dzieci siedzą w kole, robot wydaje dźwięk gdy dzieci powiedzą wspólnie z nauczycielem wierszyk itp.

        Podsumowanie innowacji :

        Dzięki wykorzystywaniu elementów robotyki w codziennych zajęciach już w najmłodszej grupie przedszkolnej dzieci :

        • łatwiej i szybciej przejdą przez proces adaptacji w przedszkolu,
        • lepiej skupią uwagę podczas prowadzonych zajęć,
        • będą zaciekawione nowymi technologiami,
        • chętniej będą uczestniczyć w zajęciach,
        • rozwiną zdolności konstrukcyjne i manipulacyjne,
        • będą przygotowane i wprowadzone do zajęć z zakresu programowania w starszych grupach przedszkolnych.

        Zajęcia z robotyką to nauka przez zabawę. Dzięki zabawie dziecko opanowuje mnóstwo podstawowych umiejętności, trenuje małą i dużą motorykę, koncentrację, mechanizm ciągów przyczynowo-skutkowych.

        Nie mamy dziś pewności i nie potrafimy jednoznacznie przewidzieć, w jakim kierunku zmierza świat, a tempo następujących zmian jest tak szybkie, iż jedynym stałym czynnikiem otaczającej nas rzeczywistości jest zmiana. Jedynie uważna, przemyślana i rozwijająca kompetencje przyszłości edukacja pozwoli dzieciom sprostać wyzwaniom pędzącego w nieznane świata.

         

         

        ***********************************************************************************************************************************

         

        Innowacja pedagogiczna

        „Przedszkolne zabawy z kodowaniem i programowaniem”

        Rok szkolny 2021/2022

        Temat innowacji: „Przedszkolne zabawy z kodowaniem i programowaniem”

        Nazwa placówki: Przedszkole Publiczne nr 2 w Kamiennej Górze

        Autor innowacji: mgr Beata Lompart – Mika

        Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna

        Data wprowadzenia innowacji: 14.02.2022r.

        Data zakończenia innowacji: 30.06.2022r.

        Motywacja i cele wprowadzenia innowacji:

        Innowacja „Przedszkolne zabawy z kodowaniem i programowaniem” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby i zainteresowania dzieci, wymogi edukacyjne oraz kształcenie kompetencji kluczowych wśród dzieci przedszkolnych. Kształcenie u dzieci od najmłodszych lat umiejętności programowania, logicznego i twórczego myślenia, intuicji i wyobraźni, konsekwentnego dążenia do celu, a także rozwijanie uzdolnień i zainteresowań informatycznych wśród dzieci.

                    Podstawą do stworzenia innowacji była realizacja programu edukacyjnego „Radosna edukacja w kamiennogórskich przedszkolach”  w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej oraz szkolenie w zakresie programu „Kodowanie na dywanie”. Umiejętności zdobyte w w/w programach oraz posiadane przez przedszkole materiały dydaktyczne: maty do kodowania, zestaw klocków Lego Edukation, tablety, komputery.

                    Głównym celem wprowadzenia innowacji jest rozwijanie u przedszkolaków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, umiejętność pracy zespołowej w sposób przyjazny dzieciom, czyli w zabawie , w ruchu, poprzez doświadczenie i eksperymentowanie, konstruowanie, bezpieczne korzystanie z tabletów.  Prowadzenie innowacji wpisuje się w kształtowanie kompetencji kluczowych wśród dzieci przedszkolnych.

        Opis innowacji:

        Wstęp:

        Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej i odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne jest już od najmłodszych lat.

        Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi tematami, dopasowując metody do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. Niniejsza innowacja łączy wiedzę z różnych obszarów: nauki, technologii, sztuki czy matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą i konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań.

        Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Bawimy się kodowaniem ” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dzieci, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dzieci, niezależnie od tego, czy będzie chciało w przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.

        Cele innowacji:

        •  Kształtowanie kompetencji miękkich, rozwijanie logicznego myślenia  i zadaniowego podejścia do stawianych problemów;
        •  Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań;
        •  Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat; świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.

        Metody i formy:

        Metodypodające, poszukujące, praktycznego działania;

        Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne

        Wykorzystywane narzędzia multimedialne:

        • Narzędzia do kodowania offline – mata do kodowania, kolorowe kubki, karty pracy, kolorowe kartki, klocki, szarfy, krążki matematyczne,
        • Roboty edukacyjne
        • Klocki Lego Edukation
        • Tablety
        • Tablica multimedialna

        Przewidywane osiągnięcia:

        Dzieci:

        •  Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów,
        •  Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych,
        •  Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii

        Nauczyciel:

        •  Chętnie sięga po narzędzia TiK w swojej pracy,
        •  Poszerza swoje kwalifikacje i kompetencje

        Rodzice:

        •  Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,
        •  Poszerzają swoja wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci

        Placówka:

        •  Wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno – metodyczne,
        •  Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym

        Częstotliwość zajęć:

        Raz w tygodniu 30 min. w grupach starszych,  po 15 min. w grupach młodszych.

        Bloki tematyczne zajęć:

        Zajęcia uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego, są jej uzupełnieniem, rozszerzeniem, podczas opracowywania poszczególnych scenariuszy wykorzystane zostały materiały dydaktyczne stworzone w ramach programu „Radosna edukacja w kamiennogórskich przedszkolach”, „Kodowanie na dywanie”. Tematy zajęć są zgodne z podstawą programową oraz realizowanym programem wychowania przedszkolnego.

        Ewaluacja, wnioski:

        W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy dzieci, ankieta z rodzicami, wywiad z dziećmi i rodzicami. Szczegółowa analiza ankiet, obserwacji i wywiadów pozwoli ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić niezbędne modyfikacje i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym semestrze.

         

         

         

    • Kontakty

      • Przedszkole Publiczne nr 2
      • Tylko nr tel. komórkowych: Dyrektor - 505477497 Wicedyrektor - 505477510 Kierownik Działu Żywienia - 505919591 Przedszkole - 797387921
      • ul. Kościuszki 4 58-400 Kamienna Góra Poland
      • e-mail pracowników: dyrektor_pp2kg@umkg.pl; wicedyrektor_pp2kg@umkg.pl; kierownik.dzialu.zywienia_pp2kg@umkg.pl
  • Galeria zdjęć

      brak danych